« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Symposium: De kracht van polarisatie | Van verwijdering naar verbinding

12 mei 2023 | 13:30 - 17:00

€25

Hoe ontmoeten we elkaar als het gaat om precaire thema’s waarbij naast theologische standpunten ook emoties een grote rol spelen? Polarisatie: wij-zij denken dat een eigen leven gaat leiden en tot verwijdering leidt.

Is het mogelijk om weer tot verbinding te komen? Bart Brandsma heeft een model ontwikkelt hoe we kunnen omgaan met polarisatie. Bernhard Reitsma reflecteert op polarisatie vanuit een inclusieve theologische benadering en hij benut dat voor christelijke contexten. We gaan graag met u in gesprek over een aantal prikkelende casussen.

• 13.15  Inloop met koffie en thee
  • 13.30  Opening en lezingen door Bernhard Reitsma en Bart Brandsma
      • Polarisatie en kwaad
      • Dynamiek van polarisatie
    • Plenaire besprekingen casussen
      • Homoseksualiteit in de kerk. Een praktijkverhaal.
        Door Dirk de Bree
      • De vrouw in de kerk. Bron van polarisatie
        Door Laura Dijkhuizen
  • 16.45  Afsluiting
  • 17.00  Ontmoeting en drankje

Aanmelden

Aanmelden voor dit event kan via de volgende link: Symposium ‘De kracht van polarisatie’.

Bernhard Reitsma

Bernhard J.G. Reitsma (1965) is lector Diversiteit en Professionaliteit aan de Christelijke Hogeschool Ede en bijzonder hoogleraar Kerk in de context van de islam aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Als theoloog houdt hij zich vooral bezig met de uitdagingen van de islam voor de christelijke gemeenschap en de christelijke theologie.

Bart Brandsma

Bart Brandsma is van origine filosoof. Hij is nu consultant en manager van Inside Polarisation. Deze organisatie maakt gebruik van het Denkkader Polarisatie, wat door Bart is ontwikkeld. Het is gebaseerd op meer dan 20 jaar (internationale) ervaring met conflict en polarisatie. Daarnaast heeft ook zijn boek Polarisatie; inzicht in de dynamiek van wij-zij denken al velen geïnspireerd.

Dirk de Bree

Dirk de Bree, 44 jaar, getrouwd, 5 zonen, waarvan 1 pleeg, is predikant in de Nieuwe Kerk in Utrecht. Hij werkte tot september 2021 naast zijn werk in de kerk voor de Christelijke Hogeschool Ede (Theologie.). Hij is één van de vaste sprekers bij de EO/IZB podcast EerstDit!

Homoseksualiteit in de Kerk. Een praktijkverhaal

De Nieuwe Kerk Utrecht hecht aan ‘ruimte voor verschil’ t.a.v. dilemma’s die er kunnen spelen in de kerkelijke gemeente. Eén van die dilemma’s is de vraag of relaties van gelijk geslacht in de kerk ingezegend kunnen worden. Onlangs is er een visie en beleid vastgesteld over homoseksualiteit en kerk. Om te komen tot die beleidsvisie is een boeiend, maar intensief traject gevolgd, waarin veel geleerd is. De gemeente heeft o.a. gebruik gemaakt van de methode ‘Deep democracy’, waarin gestreefd wordt de wijsheid van de minderheid in te brengen. Wat kunnen we leren van dit traject als verschillen in visie onoverbrugbare tegenstellingen lijken.

Laura Dijkhuizen

Laura Dijkhuizen is theoloog en decaan van The School of Theology onderdeel van Foundation Academy of Amsterdam, een instituut gericht op mensen uit het globale zuiden en/of met een migratie achtergrond. Naast haar werk onderzoekt zij als promovenda gender rollen binnen de evangelische kerken in Nederland aan de Faculteit Religie en Theologie van de VU.
Laura is getrouwd, heeft 5 dochters en een kleindochter.

De vrouw in de kerk, bron van polarisatie?

Vrouw, leiderschap en kerk, wanneer je dit intypt op Youtube (in het Engels) zie je een heel aantal hits van ‘bekende’ – meest mannelijke – bijbelleraren, die hun betoog starten met: Dit is een van de meest controversiële onderwerpen in de kerk van tegenwoordig, het kan leiden tot verdeeldheid, ruzie en scheuring. Polarisatie rondom de rol van de vrouw, het verlies van leden en verhitte discussies: vrouwelijk leiderschap is in Nederland nog steeds een moeilijk onderwerp in de kerk. Hoe blijf je in verbinding en behoud je de eenheid? Juist als de inhoudelijke verschillen onoverbrugbaar zijn. Is er überhaupt wel gesprek mogelijk? Vanuit voorbeelden uit de onderzoekspraktijk van Laura gaan we hierover in gesprek.

Datum:
12 mei 2023